1. TEK NEFİS - NEFSÜN VAHİDETÜN
“O sizi tek bir nefisten yaratandır”
(ENAM/98)
Allah’ın Zatını, nefsi temsil eder. O, Zatıyla kaimdir. Bu “kaim binefsihi” sıfatını temsil eder. Allah “Zati Nefsi” ile ezeli ve ebedi mevcuttur. Allah tüm halkettiklerini “Zati Nefsi” ne ayna kılmış ve sıfatları ve isimleri ile halkettiklerini donatmıştır. Her halkettiğinde kaldırabilecekleri oranda sıfat ve isimlerini yansıtmıştır. Zati Nefsinden ayna olarak her yaratılmışa “nefsini” belirli ölçülerde halketmiştir. İnsan nefsi (nefsi natıka) sıfatlarını ve isimlerini yansıtan ve zuhura çıkaran en mükemmel aynadır. Peygamberimizin “nefsi natıkası” ise en kamil nefs olup, tüm insan nefislerinin mertebelerini bünyesinde bulundurur. Bizler nefsi natıkamız sayesinde diğer halkedilenlerden ayrılırız. Nefsi natıkamız aynı zamanda ruhumuzu temsil eder. Nefsi natıka, Allah’ın Zatı nefsinden olup, Allah zati, sıfati, esmai ve fiili tecellilerini bu kanalla yapar. Bu nedenle kudsi hadiste “Ben insanın sırrıyım. İnsanda benim sırrımdır” buyurulmuştur. Ayrıca başka bir kudsi hadiste “Ey Ademoğlu! Seni Kendim için yarattım. Alemleride senin için yarattım” buyurmuştur. Alemlerdeki her şey insanın nefsi natıkasında dürülmüştür. Bu nedenle tasavvuf ehli “Ne var alemde, o var Ademde” buyurmuşlardır. Nefsi natıkası sayesinde insan Allah ile devamlı irtibat halindedir. Gönülde nokta-i süveyda denilen merkez ile Hakk ile daim beraberdir. Nefsi natıka, Allah’ın nurundan ve Kur’anın sırrındandır. Yani O, Allah’ın nurunu ve Kur’anın sırrını taşır. Zati Nefs (Allah’ın Nefsi) Kendini Kendi nuru ve Kur’anla zuhura çıkarmıştır. Nefsi natıkayıda “bilinmesi için” insana lütfetmiştir. Kendi bilinmeyen bir şey kendini ancak aynada görerek bilebilir. Nefsi natıka, Allah’ın Zatı Nefsini bilmede ayna rolü oynar. Bu nedenle Hz. Resul (sav) “Mümin, müminin aynasıdır” buyurmuştur. İlk Mümin lafzı Allah, ikinci mümin insandır. Birbirlerini böylece bilir ve tanırlar. Bu hadis her mertebede geçerlidir. Zira Allah insanı ve alemleri yaratış amacını şöyle açıklamaktadır: “Ben gizli bir hazineydim. Bilinmekliliğimi sevdim. Halkı zuhura getirdim (yarattım). Ta ki Beni bilsinler” İnsan Allah indindeki kendi hakikatini idrak ederek, dünya aleminde örtülü ve perdelenmiş olan nefsi natıkasının hakikatine doğru yol almaktadır. Bu da ancak “Nefsini bilen Rabbını bilir” hadisini yaşamına alarak mümkündür. Allah Peygamber Efendimizin nefsini (ZATI) Nefsinden halketmiştir. “Nefsinizden peygamber geldi” (Tevbe/128) diyerek nefisleride kendi nefsine bağlamıştır.