30. MİSVAK BATINI ANLAMI
Misvak, kalp dilinin, nefsi natıkanın Kur’an okuyarak ve Allah’ın razı olacağı her şeyi zikretmek sayesinde temizlenmesidir ki bu, en yetkin temizliktir. Allah’ın Nuruna ve Kur’an’a ulaşmaktır. Çünkü bu niteliklere sahip nefsi natıka tezkiye olmuştur. Tezkiye yolunda olan her nefisten temiz-güzel kokular yayılır. Güzel koku Rahmana ait nefesleri bilmektir. Tezkiye olan nefisten çıkan nefesin, nefesi Rahman vasfını kazanmasıdır ki, böyle bir nefs-nefes “KÜN=OL” emrini taşıyan nefs-nefestir. Arifibillahlar ve habibullah sırrına erişenler böyle bir “nefs-nefes”e sahiptirler. Hz. Peygamber misvak hakkında şöyle der: “Misvak ağzı temizler, Rabbı hoşnut eder”. Başka bir hadiste “Misvak Allah ile kulu arasındaki perdeleri kaldırır”. Böylece kul Allah’ı müşahede eder. Tezkiye olan nefis nur olmuş, bu nurla da Allah’ın nuru müşahede edilmiş olur. Çünkü misvak iki büyük özelliğe sahiptir: Temizlik (tezkiye) ve Allah’ı razı etmek. Namazın müşahede olması nedeniyle Hz. Resul (sav): “Dişleri misvaklayarak namaz kılmak, böyle yapmadan kılınan yetmiş namazdan daha hayırlıdır” buyurmuştur. “Daha hayırlı” kelimesi namazın müşahede olmasındandır. “Misvak” kelimesinde kendi benlikleriyle (nefsi emmareleri) değil, nefsi natıkalarını Allah ile bilerek (Hakk’ta fani, Hakk’la baki) “billahi” (Allah ile) namaz kılanlara işaret vardır. Başka bir hadiste “Allah’ın kulla arasında yetmiş perdesi vardır” buyurulur. Misvak, bu perdeleri kaldırarak Hakk’ı müşahede vasfına hazırlar.