Üyelik Girişi
Site Haritası
Önerilen Siteler

A. H. 65.Hakk ve Vahdet - Kesret İlişkisi

    65. HAKK ve VAHDET – KESRET İLİŞKİSİ

    “Enfüs ve afaktaki ayetlerimizin hüviyetiyle HAK olduğunu sana açık olarak bildireceğiz”

    (Fussilet/53)

    İnsanın ve alemlerin temelde iki yüzü vardır. Biri batını yönü nefsini (enfüs) zahiri yönü ise afaktaki durumunu yansıtır. Gerek enfüs gerek afak “Hak” olarak yaratılmıştır. “Biz alemleri HAK olarak yarattık” (Zümer/5) buyurulmuştur. Hakk ismi Zat ismidir ve bütün ilahi isim ve sıfatların açığa çıktığını belirtir. Hakk ismi zuhurda olan bütün isim ve sıfatları bünyesinde bulundurur. İnsanın nefsinde tecelli edenler de bu ilahi isim ve sıfatlardır. Alemlerin her mevcudunun nefislerinde. Hepsine birden bu yüzden “nefs-i külli” adı verilmiştir. Yani alemlerde zuhurda olan O’nun İlahi isim ve sıfatlarıdır. Ben sana baktığımda Hakk’ın isim ve sıfatlarını sen bana baktığında veya herhangi bir şeye baktığımızda Hakk’ın ilahi isim ve sıfatlarından oluşmuş bir şeyi görürüz. Görüntünün sebebide Hakk’ın zahir, bari, musavvir isimleri ile açığa çıkmasından başka bir şey değildir. Enfüs ve afak Hakk’ın isimlerinden ve sıfatlarından olduğu için ayetlerdir. Bu hakikatler tasavvufta “lâ mevcude illallah” ve “lâ mevcude illa hu” zikirleriyle özetlenmiştir. Alemlerdeki çokluğu (kesret) oluşturan TEK ZATIN (VAHDET) isimlerinin ve sıfatlarının çoğalması olduğu idrakine ulaşmak istenen hedeftir. “Allah Hakk’ın ta kendisidir” (Hac/6) ayeti ile bütün bu ilahi isimler tek çatı altında toplanmıştır. Zuhurda olan her şeyde Allah’ın “kayıtlanmış” ve “sınırlanmış” bir suretidir. Allah’ın hüviyetinin dışında olmadığından O’ndan bir işarettir ve ayettir.

    “Ve deki: Allah’a hamdolsun o size ayetlerini gösterecektir. Artık sizde onları tanıyacaksınız ve Rabbin ne işleyeceğinizden habersiz değildir” (Neml/93). Her isim ve sıfat Rab ismi kanalıyla nefse tecelli etmekte kendi ayetlerinin ve işaretlerini zuhura çıkarmaktadır. Enfüste yaşadığı bu hakikatin eserlerini ise afakta müşahede etmektedir. Hepsi Allah’ın “kayıtlanmış” ayetleridir. Nasıl ki “dünya” deyince aklımızda oluşan suret başka, “apartman” deyince aklımızda oluşan suret başka ise “ayetlerde kendi manalarını oluşturan” Allah’ın kelimeleridir. Önemli olan ise o manayı kavrayıp, Zatına ulaşmaktır. Buda kesrette vahdeti, vahdette kesreti müşahede etmekle mümkündür. İrfan yolunun bir hedefi de bu idrake ulaşmaktır. Bu hakikat “el yakıynü hüvel Hak” diye ifade edilmiştir.


    önceki               sonraki
    Ziyaret Bilgileri
    Aktif Ziyaretçi14
    Bugün Toplam316
    Toplam Ziyaret888938
    Hava Durumu
    Saat
    Takvim