Üyelik Girişi
Site Haritası
Önerilen Siteler

A. H. 28.Mutlak Tevhid ve Ayan-ı Sabite


28. MUTLAK TEVHİD VE AYAN-I SABİTE

“Allah ile birlikte başka bir tanrıya tapıp yalvarma. O’ndan başka ilah yoktur. O’nun zatından başka her şey helak olacaktır. Hüküm O’nundur ve siz O’na döndürüleceksiniz”

(Kasas/88)

 

“Allah’tan başka ilah yoktur” (La ilahe illallah). Bu hakikatın ifadesi için “O’nun hüviyetinden başka ilah yoktur. O’nun vechinden (zatı hüviyeti-hakikati) başka her şey helak olacaktır” buyurulmaktadır. “Hakiki Vücud” Hakk’ın, “İzafi Vücud” da alemin vücududur. Çünkü alem Hakiki Vücud’un gölgesidir. Her kişi ayan-ı sabitesi yani “hüviyeti” itibariyle Hakk’ın vücududur. Hüviyetin itibariyle senin Hakk’a nispetin gölgenin gölge sahibine göre olan durumuna benzer. Bu hakikat itibariyle bütün eşya Hakkın hüviyetinin aynıdır. Vücud TEK ve BİR, mertebeleri ve düzeyleri çoktur. “Külli şeyin halikun illa vechehu(Kasas/88) “Her bir şey helak olucudur, ancak O’nun vechi (Zatı) helak olucu değildir” buyuruluyor ayette. Ayeti kerimede “vechehu” nun zamiri (hu) “şey”e dönük olunca mana “her bir şey helak olucudur, ancak o şeyin vechi (ayan-ı sabitesi) helak olucu değildir” olur. Ve bir şeyin vechi denildiğinde onun “zatı” ve “hakikati” kastedilir. Çok olan bu taayyünler Hakkın Mutlak Vücudunun “kayıtlı” oluşundan ve “sınırlı” oluşundan ibarettir. Bundan dolayı eşyanın hakikati (ayan-ı sabite) Hakk’ın vücududur. Şu halde ayetin manası şöyle olur: “Her şeyin taayyünü helak olucudur. Ancak o şeyde taayyün etmiş olup onun hakikati olan mutlak vech helak olucu değildir” Ve zamir (hu): Hakka dönük olduğunda ”Her bir şey helak olucudur, ancak Hakkın vechi (zatı) helak olucu değildir demek olur.

Her bir şeyin “zatı” ve “hakikati” de Zatın ezeli ve ebedi ilmindeki ayan-ı sabitelerdir. Bunlar Zatın, Zatıyla, Zatında olan düzenlemeleridir. Zatını Zatı bilir. Bu yönüyle o helak olucu değil, sabit kadem üzerinedir. Zat olarak hüküm O’nun ilahi hüviyetinindir. Her şeyde O’nun hükmü geçer. Suret olan taayyünlerimizde bu hakikate dönecek Zat’la olan birlikteliğini sürdürecektir. Bu birliktelik mahluk olmayan “ayan-ı sabiteler” itibariyledir. Bunlar Zattaki ilmi hakikatler olduğundan ve Hakkın Zatı İlminde ezeli ve ebedi olduğundan insanda hakikati itibariyle bu vasıfları taşır. Helak olan bu hakikate ilişen sıfatlar ve ahlaklar ile kayıtlanmış ve sınırlanmışızdır. Yok oluş (helak) bu kayıtlanmışlıktan kurtulup Zat’a dönmektir. Tıpkı denizin içindeki buzun eriyip denizdeki yerini alması gibi.



önceki               sonraki
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi15
Bugün Toplam330
Toplam Ziyaret888952
Hava Durumu
Saat
Takvim