A. H. 22.Kur'an ve Nefs Mertebeleri - Tevhid
22. KURAN VE NEFS MERTEBELERİ - TEVHİD
“Muhakkak ki onların kıssalarında temiz akıl sahipleri için bir ibret vardır. Kur’an uydurulacak bir söz değildir. Fakat O, kendisinden öncekileri tasdiktir. Ve her şeyin ayrıntılı olarak beyanıdır ve iman edecek olan bir kavim için bir hidayettir ve bir rahmettir”
(Yusuf/111)
Kur’an’da hikaye edilen kıssalarda bahsedilen her kişi bir nefs mertebesini, olaylar ise mertebeler arası ilişkileri temsil etmektedir. Her insanın zatını nefsi natıkası oluşturur. Nefsi natıka aslı üzere tek ve vahid olup, üzerine ilişen bilgi-ahlak ve sıfatlarla değişik isimlerle müsemma olur. Nefsi natıka nefsi emmare sıfatlarında ise nefs, levvame vasıflarında ise ruh, mülhime vasıflarında ise kalp, mutmainne vasıflarında ise akıl, raziye vasıflarında ise sır, marziyye vasıflarında ise hafi, safiye (zekiye-kamile) vasıflarında ise ahfa, adını alır. Kur’an insanları bu 7 mertebeden tek hüviyette değerlendirir. TEK HÜVİYET OLAN KURAN’da bunlar nefs mertebeleri olarak değerlendirilir. Her nefs mertebesinin TEVHİD anlayışı da farklıdır. Aynı zamanda bunlar TEVHİD MERTEBELERİ dir. İşte insanlar ve kavimler birbirleriyle ilişkilerinde bu mertebelerden değerlendirilir. Bunlar ise rumuzlarla belirtilmiştir. Her kişi ve rumuz geçmiş-şu an- ve gelecekteki insanlara ibret için sınıflandırılarak açıklanmıştır. Her nefs mertebesi her zamanda geçerlidir. Kur’an bu nedenle evrenseldir ve tüm zamanları içine alır. Bu nedenle Allah kelamıdır. Nefs ve tevhid mertebelerinin eğitimi alındığında Kur’an’a bakış açısı ve insana ve insanlar arası ilişkilere, toplumsal ilişkilere bakış açısı “Allah ile” olacağından Kur’an’la bakış olacaktır. Bu eğitimler ise her insan ve kavim için hidayet ve rahmet demektir.